Select your language

Registratie van een ongeval

Een ongevalsregistratie is mogelijk op drie manieren (zowel voor particulieren als voor ondernemingen):

  • Schriftelijk gebruik makend van het hiervoor voorzien invulformulier,
  • Telefonisch via contact met het callcenter,
  • Elektronisch via deze website.

registratie als particulier registratie als onderneming/organisatie

Het verloop van de ongevalsregistratie gaat in de drie gevallen als volgt:

  1. Overmaken van de administratieve gegevens van de aangever:

    • Identiteit van de meerderjarige persoon die de aangifte doet: vul de gegevens van de aangever in (alle vakken gemerkt met (*) zijn verplicht in te vullen)
    • Situatie en hoedanigheid van de persoon die de aangifte doet. Meerdere antwoorden zijn mogelijk: behalve de mogelijkheid zichzelf op te geven als slachtoffer, kan ook een aangifte gedaan worden in naam van andere slachtoffers.

  2. Overmaken van de gegevens met betrekking tot het slachtoffer:

    • Identiteit van het slachtoffer: vul de gegevens van het slachtoffer in
    • Situatie van het slachtoffer: vul de gegevens in m.b.t. hospitalisatie en/of evacuatie
    • Gegevens m.b.t. de geleden schade: vul de gegevens in m.b.t. de geleden lichamelijke letsels en/of andere schade

      Belangrijk: de afhandeling van de ontvangen aangiftes wordt, om privacy redenen, opgevolgd op individuele basis. Hierdoor moeten aangiftes steeds individueel gebeuren. Een persoon die aangifte wenst te doen voor meer dan één slachtoffer, moet dus voor elk slachtoffer een nieuwe individuele aangifte indienen. Deze optie wordt aangeboden in de laatste stap van het proces.

  3. Registratie:

    Na invulling van de bovenstaande gegevens en de bevestiging dat u kennis genomen heeft van de bepalingen met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, kan u de aangifte verzenden en wordt ze geregistreerd in de database van SYBAN.

  4. Bevestiging:
     
    • Het registratienummer en de verzekeraar die de aangifte zal afhandelen evenals een overzicht van de ingediende  gegevens wordt u meegedeeld.
    • Indien het email-adres is ingevuld, krijgt u ook een bevestiging per email. Dit is ook voor het slachtoffer het geval op voorwaarde dat het email adres is ingevuld.

  5. Toevoegen van een slachtoffer:

    • Bij gebruik van de website of het callcenter wordt tijdens de stap bevestiging telkens de mogelijkheid geboden om “een nieuw dossier” in te voeren en dit tot men de ongevalsregistratie verlaat,
    • Bij gebruik van het papieren aangifteformulier, is het voldoende om eenmaal de gegevens van de aangever in te vullen en vervolgens, per slachtoffer, de bladeren met de persoonsgegevens en de geleden schade te vervolledigen.

Voor hulp bij het registratieverloop kan u contact nemen met het callcenter waarvan het telefoonnummer door de media wordt meegedeeld